بسم الله الرحمن الرحیم

اللّهم صَلّ عَلی مُحَمَّد و آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم

بسم الله الرحمن الرحیم

اللّهم صَلّ عَلی مُحَمَّد و آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم

گریختن فراس مخزومی در شب عاشورا

شنبه, ۳ تیر ۱۳۹۱، ۰۳:۱۶ ب.ظ

گریختن فراس مخزومی در شب عاشورا

«فراس بن جعده ی مخزومی «خویشاوندی نزدیکی با امام داشت؛ زیرا پدرش جعده، مادرش ام هانی دختر ابوطالب بود و از جمله کسانی بود که با حضرت حسین علیه السلام برای قیام بر امویان در روزگار معاویه، مکاتبه نموده و به امام در مکه پیوسته، و در طول این مدت همراه امام بود تا اینکه به عراق رسید، ولی هنگامی که وی سختی وضع و همدستی لشکریان بر جنگ امام را دید، هراسان شد و از جنگ ترسید و رعب و هراس بر او مستولی گشت، امام، پریشانیش را دریافت و به وی اجازه ی رفتن داد و او در تاریکی شب، پای به فرار نهاد (1) .

و شهادت را به دست نیاورد، همچنانکه گروه دیگری نیز پای به فرار نهادند (2) و به یاری امام رستگار نشدند.

 

پاورقی:

(1) انساب‏الاشراف 388 /3.
(2) حضرت سکینه روایت نموده: شنیدم پدرم را به کسانی که همراهش بودند می‏فرمود: شما همراه من آمدید چون می‏دانستید که من به سوی کسانی می‏آیم که از دل و زبان با من بیعت کرده‏اند و اینک می‏بینید که شیطان بر آنها چیره شده و یاد خدا را فراموش کرده‏اند و تصمیمی جز کشتن من و کشتن کسانی که همراه من جهاد می‏کنند، ندارند و می‏ترسم که این را ندانید و یا بدانید و از شرم من، پراکنده نشوید و مکر و فریب نزد ما اهل‏بیت، حرام است، پس هر کس یاری ما را نخواهد، امشب برای او پوششی است، پس برود.
سکینه گفت: آنان، ده نفر و بیست نفر، پراکنده شدند و جز کمتر از هشتاد نفر، کسی همراه آن حضرت باقی نماند. این مطلب را در جلد دوّم بغیة النبلاء آمده است.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۱/۰۴/۰۳
امیرمهدی

نظرات  (۱)

۱۸ مهر ۹۱ ، ۲۰:۳۴ سید امیر علی حیدری
وای بر آنها
شما که عاقب مردید
پس چه مردنی بهتر از شهادت بود!!!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی